søndag 27. september 2009

Lagring av filer

Jeg har de siste årene jobbet mest med 1. og 2.klassinger, men jeg har også vært timelærer i 6. og 7.klasse hvor bruken av pc i skolearbeidet har vært litt mer utbredt enn blant de yngste elevene. Det er flere utfordringer knyttet til det å bruke pc i skolesammenheng. En av utfordringene er selvsagt antall pc'er og kvaliteten på disse maskinene (noen av de bærbare pc'ene på skolen min kan bruke 15-20 minutter på påloggingsbiten) , men det kan jeg skrive om en annen gang. En annen utfordring er dette med lagring av filer, og det er det jeg skal konsentrere meg litt om nå.
Jeg er godt fornøyd med systemene vi på min skole har i forhold til pålogging, sikkerhet og rutiner. Alle elevene (fra 2.trinn) har sitt eget brukernavn og passord og de kan lagre filer på sitt personlige område som ingen andre har tilgang til. I tillegg bruker vi Fronter, og også der har elevene sine personlige mapper hvor de kan laste opp filer.
For å få utnyttet bruken av pc i skolearbeidet bedre, savner jeg en enklere måte å få tilgang til filene sine hjemmefra slik at man kan jobbe videre med dem og eventuelt ferdigstille arbeidet. Slik det er nå må elevene enten laste opp filene sine i Fronter eller lagre dem på en minnepenn for å kunne arbeide videre hjemm. Min erfaring er at elevene ofte ikke laster arbeid opp i Fronter før det er ferdigstilt og minnepenn er foreløpig ikke spesielt utbredt blant våre elever. Dette fører ofte til at elevene ikke jobber videre hjemme og blir avhengige av å få fortsette på skolen, og da kommer selvfølgelig utfordringen med pc-tilgjengeligheten tilbake. Selvfølgelig kan man stille større krav til elevene at de skal laste filer opp i Fronter selv om ikke arbeidet er ferdig, men en enda enklere løsning ville vært å foretrekke. Etter å ha lest gjennom denne ukens leksjon lurer jeg jammen på om ikke Google dokumenter langt på vei er en slik løsning jeg er på jakt etter. Så lenge man har nettilgang både hjemme og på skolen vil filene bare være noen få klikk unna.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Da var bloggen på plass - flott!
    Slike "frivillige" innlegg i bloggen vurderer emneansvarlig samlet på slutten av semesteret som en del av arbeidskravet. Jeg leser blogginnleggene fortløpende, og noen ganger skriver jeg en spontan kommentar;-) Status på slike oppgaven vil vanligvis bli stående som "Levert" på din personlige side i PedIT. Lykke til videre med bloggen!
    Mvh Lisbeth

    SvarSlett
  2. Hei!
    I Fronter går det fint an å endre f.eks. Word-dokumenter med å bruke ENDRE-FIL. Enda bedre, og mindre plasskrevende, er det å bruke Fronter-verktøyene som f.eks. PRESENTASJONSSIDE. Kan elevene Word, lærer de seg raskt disse verktøyene også. Men det er fortsatt ikke alle elever som har tilgang til Internett hjemme og da hjelper det ikke å lagre i Fronter.

    SvarSlett